CD Review: Live Forever van Matthew West

Deze maand is er een review van de CD Live Forever van Matthew West. Het album Live Forever kwam in april 2015 uit en is dus alweer twee jaar oud. Toch is het album één van mijn favoriete albums. De muziek die West maakt is persoonlijk, direct en gaat over het echte leven.

Het album trapt af met de titelsong Live Forever. Hoewel het refrein van het nummer een meezinger is, is de inhoud serieus en diepgaand. 86,400 seconden, zo zingt West, moeten volgens de wereld tot op het laatste moment geleefd worden (make ’em count). Niet veel later wordt de volgende tekst gezongen: “Do we faint like the flowers they put on our graves? Am I just a dash between the numbers that fate will decide? Is true that nothing lasts or is there a way to outlive my life?”. De vragen die gesteld worden kent bijna iedereen wel. Wat is het doel van het leven en waar leidt het leven toe? West stelt dat het leven niet ophoudt bij de dood, maar dat er ook een manier is om eeuwig te leven.

De directheid waarmee West zingt, wordt ook duidelijk in andere nummers. In het derde nummer van het album, The list, wordt de vergeving van de zonden benadrukt. Hoeveel zonden wij ook doen en de lijst maar langer wordt, Gods liefde is oneindig voor ons en zorgt dat de lijst verdwijnt. Ook in het nummer Grace wins benadrukt West dat Gods genade alles overwint. Het nummer sluit af met de volgende zin: “Yeah, I’m living proof grace wins every time”. Hoe mooi is het om zingende te belijden dat je een levend bewijs bent van Gods genade! West sluit af met het nummer Heaven is the hope. Dit nummer is mijn favoriet van het album. Het nummer benadrukt het verlangen naar het uitzien van de hemel en het zien van God. Hoe slecht de situatie nu mag zijn, Gods aanwezigheid en de hemel zijn een hoop om aan vast te houden.

Het album Live Forever van Matthew West is zeker een aanrader. De muziek is persoonlijk en een belijdenis. Toch vindt ik de samenhang van de nummers niet logisch. West springt van onderwerp naar onderwerp en lijkt geen lijn binnen zijn album te volgen. Hierdoor kan het ene nummer persoonlijk aanspreken en het andere nummer totaal niet. Desondanks geeft West een bemoediging aan de luisteraar om fouten uit het verleden te vergeten en te vertrouwen op de genade van God.