CD Review: What I’ve Become van Ashes Remain

Tijdens de uitzending van afgelopen zondag werd End Of Me van Ashes Remain gedraaid. Deze christelijke rockband is voor vele onbekend. Dit komt onder andere doordat het laatste album, What I’ve become, uit 2011 is. Op het album staan twaalf nummers die het waard zijn om te beluisteren.

Ashes Remain is een rockband, dus dat betekend vaak luide muziek. Elektrische gitaren en drums zijn daar onderdeel van. Toch doet de muziek mij ook veel denken aan de Kutless. Met rake teksten en een goede beat word ik als luisteraar juist geraakt. De teksten staan dichtbij de luisteraar. De band hoopt met de teksten een signaal van hoop uit te zenden.

Zo wordt in het nummer On My Own de volgende tekst gezongen: “Bring me out. Come and find me in the dark now. Everyday by myself I’m breaking down. I don’t wanna fight alone anymore.”. Ik realiseer mij dat ik vaak dingen zelf wil oplossen. Maar elke keer realiseer ik mij weer dat ik ernaast zit en dat ik afhankelijk ben van God. Deze afhankelijkheid van God wordt ook bezongen in het nummer Without You. Dit nummer is compleet anders dan de rest van het album. Begeleidt door pianomuziek wordt het volgende gezongen: ”I’m so desperate just to see Your face. Meet me in this broken place.”.

De laatste nummers van het album gaan over vertrouwen in God op de moeilijke tijden in het leven. In het nummer Change My Life wordt de volgende tekst gezongen: “If You could make the sun burn through the night. And You could make the dead man come alive. If You could make the oceans all run dry. Then I know You can change my life.”.

Ashes Remain blijft natuurlijk ook een rockband. Daarom zijn er ook een aantal nummers die vooral lekker wegluisteren. Bij de nummers Come Alive, End Of Me en Take It Away kan je de luidspiekers wat harder aanzetten en uit je bol gaan. Gitaarsolo’s en een harde beat laten je soms de tekst vergeten. Toch is ook hier de tekst weer recht voor zijn raap: “The world around me sells an empty promise. They build you up just to watch you fall.”.

Persoonlijk hou ik heel erg van rockmuziek. De band Ashes Remain laat rockmuziek en een inhoudelijke tekst goed samengaan. Ik raad u dan ook zeker aan om eens te luisteren naar het album What I’ve become. Op het album gaan de genres rock en pop hand in hand met elkaar.