Review: 6000 mannen gaan voor God, Gerechtigheid… en een gigantisch kussengevecht

20150117_193903Wat: Het 4M Event
Waar: IJsselhallen in Zwolle
Wie: Newworldson, Trinity, André van Zyl, Henk Stoorvogel, e.a.
Wanneer: Zaterdag 17 januari 2015

De 4e Musketier is ’s werelds snelst groeiende mannenbeweging. Zo’n zes jaar geleden organiseerde de mannenclub een eerste conferentie met 250 mannen. Inmiddels is de locatie ietsjes groter geworden en komen er 6000 mannen uit binnen- én buitenland op af. Ik was nog nooit eerder naar het event geweest, maar ik had over de editie van vorig jaar zoveel goede verhalen gehoord dat ik wel erg nieuwsgierig was geworden. En de artiesten die kwamen spraken me ook wel aan.

Van te voren hadden we gehoord dat we allemaal 2 euro mee moesten nemen. Deze twee euro moesten we gelijk bij binnenkomst inleveren en we kregen er een kussen voor terug. Het event was nog niet begonnen of er barstte tussen alle 6000 deelnemers een gigantisch kussengevecht los. Hilarisch om te zien en om aan mee te doen. Gedurende de dag barstte het gevecht nog een paar keer uit.

20150117_120433
Gigantisch kussengevecht

Na het kussengevecht was het tijd voor een optreden van Newworldson. Het was de eerste keer dat ik de band zag in hun nieuwe bezetting, maar de show was totaal niet veranderd. Er kwamen een aantal klassiekers uit het repertoire van de band voorbij zoals 5,6,7,8Old Time Religion en Learning To Be The Light. Daarna kwam de aanbiddingsleider van de dag het podium op en speelde samen met Newworldson 10.000 Reasons (Bless The Lord). Na de eerste preek van de dag, kwam de band nog even terug om Salvation Station op te voeren en voor de drummer om zijn drumkunsten op een microfoon te laten zien. Dat laatste is altijd erg leuk om te zien, maar dat begint nu wel een beetje 20150117_120447moe en voorspelbaar te worden. Sinds 2009, het jaar dat de band hier voor het eerst kwam, voert hij dit kunstje al op en dat is in 6 jaar nog steeds hetzelfde. Hij heeft er inmiddels wel een toevoeging bij gedaan: hij ging nog even drummen op de gitaar van de nieuwe gitarist, wat voor een leuk effect zorgde. Maar hoewel ik Newworldson een ontzettend leuke band vindt, moeten ze nu wel echt met een nieuwe show komen.

In het tweede deel van het programma trad Trinity op. De band was al voor de derde keer op het 4M Event en kwamen nu met een deel van hun theaterprogramma. Een heel mooi programma met mooie liedjes wat heel goed werkt in het theater, maar iets minder op een event met 6000 mannen. Daar willen we vooral feesten. Daarnaast is het lastig om interactie te creëeren met het publiek in zo’n grote zaal met zulke lieve mooie liedjes. Trinity was het dit keer niet helemaal voor mij.

Ik kwam dus voor de bands, die stuk voor stuk tegenvielen. Des te mooier is het dat de sprekers mij wel erg boeide. Het thema van het event was G-Kracht. Net als de beroemde musketiers zet de 4e Musketier zich in “voor gerechtigheid en voor de Koning”.  De organisatie wil mannen inspireren om verantwoordelijkheid te nemen in hun geloof in God, gezin, gemeente en in gerechtigheid. Deze 4 G’s stonden dan ook centraal op het 4M Event. In drie hoofdprogramma’s met verschillende toespraken werden de 4G’s toegelicht en toepasbaar gemaakt. Vooral de eerste speech was indrukwekkend: naar aanleiding van het verhaal van de bloedvloeiende vrouw uit Marcus 5:24-34 (heel 20150117_163446toepasselijk op een mannenevent) werden we uitgedaagd om net als de vrouw ons door niets te laten tegenhouden om naar Jezus te gaan en Hem alles te vertellen en niets voor Hem achter te houden. Het was een indrukwekkende speech met als resultaat dat een kwart van alle 6000 mannen in de gangpaden naar het kruis toe op hun knieën lag. Kippenvelmoment.

Tussen het eerste en tweede programma zat nog een keuzeprogramma. Je kon kiezen uit verschillende workshops, waaronder lezingen over vaderschap, gerechtigheid in bijbels perspectief, maar ook een panel waarbij verschillende mensen iets vertelde hoe zij zich in zetten voor gerechtigheid in de wereld en een karakteractiviteit, waarbij de groep in vier groepen met kleuren werd verdeeld. Twee groepen moesten van plaats verwisselen en de andere twee moesten dat verhinderen.

Eten bij een vuurkorfje
Eten bij een vuurkorfje

Het eten was ook goed geregeld. Rond half 7 gingen we met z’n allen naar buiten waar we snel een portie boerenkool met worst, een banaan en een blikje drinken kregen die we bij grote vuurkorven op konden eten.

In het laatste deel van het programma volgde nog een ontroerende uitvoering van het nummer I Have Decided To Follow Jesus uitgevoerd door Marcel Zimmer & Friends. Tussen de coupletten door vertelde de nieuwe directeur van Open Doors een aantal getuigenissen van vervolgende christenen. Heel indrukwekkend. De avond werd afgesloten met een optreden van Zuidafrikaanse worshipleider André van Zyl. Een waardige afsluiter en in mijn ogen zelfs het beste optreden van de dag. In tegenstelling tot Trinity en Newworldson had André  van Zyl wel contact met het publiek en was hij niet alleen aan het optreden maar stond hij ook voor wat hij zong. Met een heerlijk voldaan gevoel ging ik om half 11 terug naar huis. Wat mij betreft ben ik er volgend jaar weer bij.