Review Exodus: Gods & Kings: God vergeet zijn volk niet… maar de makers vergeten God wel

Exodus FilmposterWat: Exodus: Gods & Kings
Regisseur: Ridley Scott
Acteurs: Christian Bale, Joel Edgerton, Ben Kingsley
Waar: Diverse bioscopen in heel Nederland
Prijs: Rond de 10 euro

Je weet dat als Hollywood aankondigt dat ze een film maken gebaseerd op een bijbelverhaal dat je dan geen getrouwe bijbelstudie film moet/kunt verwachten. Maar je verwacht wél dat de essentie van het verhaal overeind blijft en dat de boodschap die het verhaal uitdraagt door komt. Met die verwachting ging ik dan ook naar de bios om Exodus: Gods and Kings te zien, een nieuwe film gebaseerd op het bekende verhaal van Mozes. Maar ik kwam met een flinke kater thuis.

Een bijbelse film maken is altijd een grote uitdaging. Eén van de dingen waar je als filmmaker tegen aan loopt is bijvoorbeeld het feit dat in de bijbel weinig achtergrondinformatie staat. Bij Mozes weten we bijvoorbeeld alleen dat hij als kind in een biezenmandje werd gelegd en door de dochter van de farao werd gevonden. De volgende keer dat we hem in de Bijbel tegenkomen, is Mozes opgegroeid en slaat hij een Egyptenaar dood. Over hoe hij opgroeide weten we eigenlijk helemaal niets. Veel filmmakers hebben daar hun eigen beeld aan gegeven, welke allemaal zouden kunnen kloppen: in The Prince Of Egypt werd Mozes vertoond als een roekeloze wildebras die geen verantwoordelijkheid nam en de hele dag kattenkwaad uithaalde en in de nieuwe film Exodus: Gods and Kings wordt Mozes vertoond als een briljante strateeg en Egyptische generaal. Historisch gezien: niets mis mee. Het zijn allebei beelden waar ik me in kan vinden.

exodus_01-plague-battles-and-big-waves-in-first-exodus-gods-and-kings-trailer-1Het probleem is, dat deze film te ver doorslaat in het portretteren van Mozes als Egyptische generaal. Als God Mozes de opdracht geeft om de Israëlieten te bevrijden, gaat Mozes het volk militairen training geven. Ze leren boogschieten, omgaan met het zwaard en plegen vervolgens wat aanslagen op een Egyptische graanschuur. Dit allemaal om het Egyptische volk in een opstand te brengen naar de farao. Ik kan me vergissen… maar dit deel heb ik nooit ergens in de bijbel gelezen en dit lijkt ook helemaal niet op de Mozes die geschetst wordt in de bijbel. Ik zie Mozes altijd als iemand die twijfelt aan zichzelf en bang is dat de opdracht die hij krijgt niet kan uitvoeren. Maar hij vertrouwt op God en als hij ziet dat God hem helpt, groeit Mozes ook in zijn leiderschap en vertrouwen in God. In deze film blijft Mozes eigenlijk de hele tijd Exodus_66818op zichzelf vertrouwen. Dat komt misschien ook, omdat Mozes God voor het eerst ontmoet als hij met zijn hoofd op een steen is gevallen en half bewusteloos is.

God wordt in deze film trouwens neergezet als elf jarig Brits jongetje, wat uitgebreide theekransjes met Mozes houdt. Er is geen goede manier om God te laten zien, maar als je God laat zien, vind ik het persoonlijk geen verkeerde keus om God als kind te laten zien. Het is wat concreter dan de bekende “stem uit de lucht”. Maar… God is in deze film grillig, onberekenbaar en vooral betweterig. Dat laatste blijkt als God sadistisch tegen Mozes zegt: “Jouw manier werkte niet hé… Nu doen we het op mijn manier.”

ExodusDat is niet de God die ik ken uit de Bijbel. God in het verhaal van Mozes zegt duidelijk: Ik heb de grote moeilijkheden van Mijn volk in Egypte gezien en gehoord hoe graag ze van hun onderdrukking bevrijd willen worden. Ik ben gekomen om hen uit de handen van de Egyptenaren te bevrijden.” Hier spreekt een God die uit liefde en ontferming Zijn mensen wil bevrijden. In de film komt een beeld van God naar voren als iemand die alleen maar wraak wil nemen op de Egyptenaren. God heeft in de film dan ook een “generaal” nodig.

exodus4De beelden van de tien plagen zijn spectaculair. Het geeft volgens mij een mooi beeld hoe erg de plagen geweest moeten zijn en het helpt je er een voorstelling van te maken. Wat alleen erg jammer is, is dat de plagen vervolgens weg worden geredeneerd. De plaag van de kikkers kwam omdat ze het vervuilde water van de Nijl ontvluchtten en de daarop volgende plaag van vliegen kwam omdat de kikkers stierven en ontbonden op land met de vliegen als gevolg. De laatste scéne bij de Rode Zee stelde mij erg teleur: God maakt geen pad voor het volk Israël door de zee… de zee lag droog door een aankomende vloedgolf die kwam omdat er een meteoriet in de zee viel. Tja…

IEXODUS-GODS-AND-KINGS-Trailer-2s er dan helemaal niets positiefs te meldden over de film? Jawel: vlak voor de laatste plaag lijkt de film iets bijbelgetrouwer te worden: Mozes roept de Israëlieten op om een lam te slachten en het bloed van het lam aan de deurposten te smeren. Dan zal de engel des doods aan het huis voorbij trekken en worden de inwoners gespaard: door het bloed van het lam. Ik vond het heel fijn dat dit beeld wel de film heeft gehaald, ook al wordt het verder niet echt uitgelegd of toegepast.

Al met al vind ik dat je de film Exodus: Gods and Kings geen verfilming van het verhaal van Mozes mag noemen. Eerder een verfilming van een heel vrije interpretatie van het verhaal van Mozes. Een film waarin God totaal niet de eer krijgt die Hem toekomt in het verhaal. De openingskaart vertelt dat de Hebreeën God niet vergaten en dat God hen niet vergat. Het is alleen heel jammer dat de makers van de film God wél vergaten.