Review Festival316: Een Fri(e)s festival door Hollandse ogen

20150509_145053Wat: Festival 316
Waar: Ureterp, Friesland
Wanneer: Zaterdag 9 mei 2015
Wie: Kees Kraayenoord, André van Zyl, BEAM Worshipband, The Abrams, Het VreemdelingenCollectief, e.a.

Afgelopen zaterdag was het zover: Festival316, het grootste christelijke festival van Noord-Nederland. Het programma zag er goed uit: 9 bands en 9 sprekers op 4 verschillende podia/tenten en daarnaast ook nog speciale programma’s voor de kids, tieners en jongeren. Alleen het weer zat niet zo mee…

De Koning Roept
Het thema van het festival was De Koning Roept. In de nieuwsbrieven die we ontvingen voorafgaand aan het festival werd duidelijk dat de organisatie zich echt uitstrekte naar wat God wilde met het festival. Het betekende onder andere dat de nadruk minder lag op de bands, maar meer op sprekers en aanbidding.

20150509_145043De sfeer was vanaf het begin van het festival goed en gemoedelijk. We werden enthousiast welkom geheten door verschillende mensen en ik had het idee dat de organisatie er zin in had, ondanks het slechte weer en de koude wind die over het Friese platteland waaide. Om 12 uur begon het festival met aanbidding onder leiding van de CHE Live Band. De band stond op het buitenpodium op het dorpsplein. Het dorpsplein vormde het hart van het festivalterrein. Rond het buitenpodium waren eettentjes te vinden, met het idee dat je gewoon lekker kon eten terwijl je kon genieten van de muziek. Een leuk idee en het werkte ook wel… als het weer meezit. De koude gure wind zorgde ervoor dat veel mensen aan de zijkanten bleven staan. Het lukte overdag eigenlijk alleen Kees Kraayenoord om een flinke groep voor het buitenpodium te krijgen. De regen die ’s avonds neerkwam tijdens het concert van André van Zyl zorgde ervoor dat veel mensen van een grote, en vooral droge, afstand van het optreden genoten.

IMG-20150513-WA0004Ook bij het optreden van de CHE Live Band was het erg rustig. Voor het buitenpodium stond maar een handjevol mensen mee te doen… de meeste mensen waren nog onderweg naar het terrein of was aan het struinen op de markt in de grote tent. Ikzelf vond het wel een verrassende worshipband. Dat kwam met name door de saxofonist, die 3 verschillende saxofoons gebruikte. Erg cool om te zien en te horen.

20150509_212854Programma patroon
Na de aanbidding was het tijd voor een eerste seminar. Het was het patroon dat de hele dag door zou gaan: eerst een stuk aanbidding door verschillende artiesten en vervolgens een blok seminars waarbij je kon kiezen tussen een workshop en een spreker. Daarna volgde een pauze. In de pauzes traden in de muziektent verschillende bands op, zoals het VreemdelingenCollectief, Forsake en een dj set van Reyer. Het voordeel van deze opzet is, dat je bijna alles kunt meemaken. Het nadeel is dat er op de momenten dat een onderdeel je niet zo aanspreekt eigenlijk niets te beleven is op het festival. De verschillende verkoopstandjes waren dicht tijdens de seminars. Er was een moment tussen 16.00 uur en 18.30 uur dat er niet heel veel te beleven viel en dat was toch een gemiste kans.

Wij namen die tijd om even wat te eten. Zoals op elk festival werkte dat bij Festival316 metIMG-20150513-WA0006 muntjes. Maar hier kreeg ik voor de verandering niet het idee dat ik daarbij afgezet werd. 1 muntje kostte een euro en stond ook voor 1 euro. Daarnaast waren er ook muntjes van 50 cent. De catering was prima in orde en de prijzen waren ook redelijk normaal. Dikke pluspunten voor dit deel van het festival.

Wat je wel merkte door het hele programma heen, is dat het erg gericht is op Noord-Nederland. Aan de ene kant marketingtechnisch erg handig en goed doordacht, want daardoor waren er heel veel regionale bedrijven die het festival sponsorde en daardoor de toegangsprijs erg laag liggen. Voor mij als Hollander voelde ik me af en toe wel een buitenstaander, omdat er op een aantal programma onderdelen werd opgeroepen te bidden voor Noord-Nederland, je aan te sluiten bij gebedsgroepen in de regio en mee te helpen bij het opzetten van seminars in Friesland en Groningen. Maar gelukkig ging de aanbidding gewoon in het Nederlands en niet in het Fries of zo.

20150509_194201Viool
Hoogtepunt van de dag was voor mij het optreden van The Abrams. Een groep uit Canada bestaande uit twee broers die een echt feestje bouwden. Ze speelden muziek met flink wat countryinvloeden, waarbij vooral het vioolspel van één van de broers indruk maakte. Bij het laatste (instrumentale) nummer dat ze speelden, gingen de broers steeds sneller spelen, waarbij de violist echt bizar vlug en goed speelde. Dit was echt een feestje.

De avond werd afgesloten door de BEAM Worshipband. In hoog tempo kwamen veel bekende worshipsongs voorbij en werd het dorpsplein omgetoverd in God’s Great Dancefloor. Een leuke afsluiting van een geslaagde dag Festival 316. Het is de prijs (4 euro per kaartje) meer dan waard, dus ik zou zeggen: Bring On editie 2016.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.