Review: Trinity is klaar voor het theater, maar is het publiek dat ook?

20141118_220714Wat: Trinity & Neema: Theatertour Mundo (Tryout)

Waar: Kennemer Theater Beverwijk

Datum: 18 november

Noem een grote christelijke feestband en de eerste die genoemd wordt is waarschijnlijk Trinity. Al bijna 10 jaar maakt de band rond de broertjes Smelt christelijk Nederland onveilig met hun aanstekelijke vrolijke muziek en zorgen ze ervoor dat iedereen, inclusief stijve harken als ik, helemaal losgaan. Om deze reden werkt de band ook altijd goed op festivals en grote concerten. Theater is echter iets totaal anders. Hier is de setting van nature wat intiemer, de bezoekers zitten op vaste stoelen, wat er ook voor zorgt dat er over het algemeen weinig ruimte is om te dansen.

20141118_220245Het vraagt dus om een andere aanpak van de band. Ze hebben gekozen om vooral de wat rustige nummers van hun albums te spelen en in te steken op zoveel mogelijk muzikale variatie. En dat werkt goed. De eerste helft van het concert doet denken aan een intiem huiskamer concert, waarbij de muzikaliteit van de verschillende bandleden van Trinity echt uitblinkt. Hoogtepunt van dat deel van het concert was voor mij Trinity-klassieker Wayfarin Stranger, waarbij Elbert drie verschillende instrumenten bespeelden en heel snel wisselden tussen deze.

20141118_215742Halverwege het eerste deel kwam de Keniaanse zangeres Neema het podium op wandelen. Voor Trinity-fans geen onbekende meer, want vorig jaar deed ze ook mee met de tour. Neema heeft een schitterende stem en brengt een nieuwe lading in de band. Je merkt dat de bandleden en Neema op elkaar ingespeeld zijn en vooral dat ze met elkaar plezier hebben om muziek te maken. Dat komt bijvoorbeeld goed tot uitdrukking op het moment dat Elbert Neema uitdaagt om Afrikaans te gaan dansen en Neema Elbert uitdaagt om daaraan mee te doen.

Theater draait vaak ook om verhalen vertellen en dat is iets wat ik in deze voorstelling nog wel miste. Er was een rode draad in het kader dat iedereen zich wel eens een vreemdeling voelt en op zoek is naar een thuis en altijd uitkijkt naar een beter land achter de horizon. Deze rode draad vormde een aanleiding om heel veel verschillende nummers te spelen over vrijheid, vreemdeling zijn en ongerechtigheid. Maar de boodschap kwam niet geheel uit de verf.

20141118_220352Het was om deze reden dan ook niet meer dan een concert van Trinity in een totaal andere setting. Iets waar het publiek volgens mij nog aardig aan moest wennen. Met Trinity willen we dansen, springen en meedoen. Het bleef nu vooral beperkt bij wat meeklappen. Vlak voor de pauze en aan het eind van de voorstelling ging de halve zaal wel staan en meespringen met klassiekers als Fiësta Celestial.

Ondanks dat is Mundo een schitterende theatertour die laat zien wat voor grote muzikale talenten de bandleden van Trinity zijn. Die muziek komt live altijd nog meer tot zijn recht dan op cd en dat is echt genieten.

Trinity tourt nog de hele maand november en begin december door Nederland met Mundo. Kijk voor de plaatsen en data en kaarten op www.truetickets.nl

Geef een antwoord